Vrei, nu vrei, in ecuatia fericirii intra si banii

Eee cacat, sa ma mai lase in pace aia cu povestile lor de adormit pruncii ce nu se joaca pe consola ca banii n-aduc fericirea. Incercati voi sa fiti fericiti o saptamana fara bani, si sa va vad atunci. Si nu, sa fii fericit atunci cand te multumesti cu putin nu inseamna fericire, ci inseamna ca pur si simplu te multumesti, de moment, cu ce ai.

Si vreau diseara sa ma duc la un spectacol, imi trebuie bani, si vreau diseara sa mananc un pui la rotisor cu doamna, imi trebuie bani, si vreau sa ma duc la cinema sa vad un film bun, ghiciti ce? Imi trebuie bani. Alte povesti cu familii sarace si fericite sunt doar simple pilde comuniste de pacalit tinerii ce ar vrea mai mult.

Sunt bucuros sufleteste atunci cand ajut pe cineva. Dar sa mor de am ajutat pe careva in ultima vreme fara sa fiu nevoit sa apelez la bani, la influenta (care, la un moment dat, poate indirect, tot prin ceva material am obtinut-o), la alte produse si servicii care nu mi-au cazut din cer si nici nu le-am primit la loteria bate din palme si castiga.

Deci nu, sper ca in fata mea sa nu mai am persoane care imi spun ca pot sa fiu fericit si fara bani, ca pe cuvant de-i bag in seama. Cel fericit fara bani nu e ala care se bucura de orice lucru, ci e cel dus cu capul care se multumeste sa traiasca in cacat, sa fie comod, sa-i placa sa nu traga mai mult pentru mai mult. Ala e saracul asa zis fericit de care imi tot aminteste unul si altul. Nu totul se reduce la bani, insa in afara de sanatate si dragoste, pe toate le poti dobandi cu ochiul dracului. Chiar si fericirea! Sau nu?

Tweet

About Author: Andrei

42 thoughts on “Vrei, nu vrei, in ecuatia fericirii intra si banii

  1. dragosmone
    October 6, 2010 at 09:56

    ca sa vezi cat de importanti sunt banii pt tine, fa-ti un bilant intr-o saptamana cati bani cheltui. o saptamana obisnuita. in urmatoarea saptamana incearca sa te descurci cu jumatate din banii aia. apoi raspunde la intrebarea: banii aduc fericirea?

  2. Alex Cirstea
    October 6, 2010 at 09:59

    Cu siguranta nu sunt eu cel mai in masura sa-ti dau sfaturi sau sa-ti vorbesc despre fericire, insa ma intriga faptul ca ai, in felul tau, dreptate.
    Totusi, fericirea nu exista fizic, asa ca nu o poti raporta la lucruri fizice, iar de aici si cele doua lumi paralele: cea in care ai dreptate si cea in care te inseli.

    Fericirea exista doar in clipa prezenta, doar atunci cand viitorul nu intra in calculele gandurilor tale. Fericirea exista atunci cand te intrebi “Cum ma simt acum?”, iar raspunsul este “Ma simt fericit”.
    Probabil ca stii la fel de bine ca si mine ca acele momente exista, chiar si fara bani sau, ca sa cream un paradox, atunci cand banii au fost deja cheltuiti.

  3. Anticalofilul
    October 6, 2010 at 09:59

    ideologie prost inteleasa

    PS: pentru ceilalti care comenteaza, va rog nu folositi banii nu aduc fericirea dar o intretin

  4. ovi sirb
    October 6, 2010 at 10:08

    Ce nu înţelegi tu, Andrei, e că lumea uită cum e a doua parte a expresiei. It goes a little something like this: “Banii n-aduc fericirea. Numa’ numărul lor.”

  5. calinlupo
    October 6, 2010 at 10:28

    De acord. Banii sunt legati de fericire asta e clar. Cred insa ca expresia cu “banii nu aduc fericirea” se refera putin la altceva. Sau eu o vad asa. Se refera la aia care nu se mai satura de bani. Care toata ziua stau si muncesc doar sa aiba mai multi bani. Si prea putin timp sa se bucure de ei. In cazul lor, au multi bani insa nu stiu daca sunt fericiti. Zic nu stiu, pentru ca nu sunt si nici nu am fost in situatia aia.
    E clar ca ai nevoie de bani sa faci lucruri care iti plac. Insa banii sunt un mijloc si nu un scop. In momentul in care banii devin scopul existentei … Ma intelegi? Zic si eu

  6. crinutza
    October 6, 2010 at 11:08

    Exista totusi niste studii care arata ca oamenii din tarile mai sarace (ex. tarile africane) sunt totusi mai fericiti decat cei din tarile dezvoltate.

  7. gociu
    October 6, 2010 at 11:15

    Intr-un fel ai dreptate, dar o pui prea alb-negru. Eu o vad mai gri. Normal ca ai nevoie de o suma de bani pentru o serie de nevoi primare, mancare, locuinta, utilitati,medicamente etc. Daca nu atingi acest prag, esti sub pragul de subzistenta. Pe langa asta ai nevoie pentru mici lucruri care te fac sa te simti bine: un spectacol, un film, o masa in oras.
    Partea asta depinde de fiecare. Unii au nevoie de mai mult, altii de mai putin
    Oricum de la un anumit nivel, suma de bani castigata/avuta o platesti prin alte lucruri.
    Ce preferi: sa ai 4 ore libere pe zi sa le petreci cu doamna sau 1 ora dar sa castigi cu X sute lei mai mult?
    Sa nu iti permiti sa mergi la spectacol sau sa iti permiti dar sa nu ai timp pt ca muncesti pentru banii extra? Pentru extra bani platesti intotdeauna intr-un fel sau altul cu timp, stres, demnitate etc..
    Parerea mea este ca peste pragul de subzistenta, fiecare trebuie sa isi gaseasca echilibrul care ii permite sa se simta fericit

  8. calinlupo
    October 6, 2010 at 11:34

    @Crinutza: ai dreptate. Insa cred ca omiti un lucru. Nevoile difera. Adica ei nu prea vor multe. Vor mancare, apa si sa nu se trezeasca cu leul la usa. Nevoi care pot fi usor atinse.
    Educatia, dezvoltarea si mediul in care traim, aduce dupa sine o serie noua de nevoie, pe langa cele primare de mancare, apa si o casa. Nevoi care sunt mai greu de satisfacut daca nu ai bani.

  9. Andrei MGS
    October 6, 2010 at 11:35

    Sunt convins ca as fi mai fericit cu suficienti bani incat sa nu ma gandesc de fiecare data la ei. Faci ceva din pasiune, dar intr-un final vrei sa produca bani, abia atunci esti fericit cand faci ceva ce iti place si care iti aduce si venituri.

  10. cerbulvechi
    October 6, 2010 at 12:01

    sanatatea e musai pe bani. dragostea nici macar nu stiu ce este, d-apai daca se poate cumpara. iar fericirea…io m-as lasa la mana mea, o fanta, un cui, o fata sau femeie (dupa caz), un munte…

  11. honeybunny
    October 6, 2010 at 12:26

    Multe lucruri aduc fericirea, printre care si banii. Ideea e sa nu ai impresia ca numai banii o pot asigura si in incercarea de a-i strange pentru a-i avea si a-ti crea ocazii de a fi fericit sa le ratezi pe cele care vin si fara bani.

  12. Miscellaneous
    October 6, 2010 at 12:27

    Nu ”orice” sănătate e musi pe bani, că există cazurile alea … incurabile, nu ? și poți da catraliarde de bani și tot nu-ți poate face medicul nimic, dar e o diferență de ”banii aduc sănătatea” pentru un sărac suferind de cancer … și un bogătaș cu cancer, care-și permite să urmeze tratamentele de chimioterapie, nu ?
    Eu zic că ai pus bine problema, adică într-adevăr, dacă pe tine te fericește să călătorești … și n-ai bani să faci asta, normal că în cazul acesta, banii FACILITEAZĂ fericirea. Fericirea depinde pentru fiecare-n parte, unii-s fericiți dacă și-au achiziționat cu bani, deci, noul xbox nuș de care și alții dacă au alături o persoană care să-i iubească.
    Deci banii nu = fericirea, însă contribuie foarte mult la ”ecuația fericirii”, cum ai zis tu. 🙂

  13. dragos bunea
    October 6, 2010 at 12:51

    Articolul asta poate fi rezumat prin versurile unei piese: “banii n-aduc fericirea, stiu numarul lor”
    Degeaba se caca unii pe ei ca nu-i fac banii pentru ca atunci cand te lovesti de nevoi, numai banii te pot salva!

  14. tizul
    October 6, 2010 at 13:06

    Treaba de educatie. Consumista sau nu.

    Intrebari:

    Cat este necesarul tau minim?
    Pe ce pariem ca, din secunda in care ti-l asigur, marja lui creste?

    In societatea asta NIMENI nu are destul. Chiar daca sustinem asta.
    Numai accidentele vietii iti pot schimba scala de valori. Boala, deces, etc
    Fereasca Mnezio!
    In faculta am avut o perioada cand ma bucuram la un baton cu iaurt. Privind in urma, eram tare fericit. Citeam enorm, umblam cu lunile pe munte, … Acum NU am timp de cele cu care-mi ocupam timpul atunci. Fiindca alerg dupa bani. Daca-mi spunea cineva in ’90 ca voi avea cat am si ma voi considera sarac probabil ca-l injuram. Mi-ar fi parut imposibil. Acum da-mi slanina cu ceapa de atunci, borcanele cu fasole cu slanina, painea pe cartela, cafeaua cat un salar, tigarile la fel, placile de vinil, cat 3 grame de aur… si ma voi considera somalez. Ia-mi tehnologia de care m-am inconjurat si pe care o tot reinoiesc,, PC-ul, masinile, casele si o sa ma cred in iad. Asa simt. Pana voi cadea la pat. Fiindca am alergat dupa lucruri. Si voi realiza ce m-ar fi facut fericit. PREA TARZIU.

  15. Oana
    October 6, 2010 at 13:20

    Da, nu ai cum sa fii fericit daca mori de foame, sau daca nu iti permiti niciodata sa mergi la un film, sau daca niciodata nu iti poti cumpara o haina noua, si lista poate continua. Dar de la asta pana la bani=fericire e cale luuuunga.

  16. Dan C
    October 6, 2010 at 13:27

    daca-s scop, nu. daca-s mijloc, da, aduc.

  17. crinutza
    October 6, 2010 at 13:47

    @calinlupo: cum , necum, sunt mai fericiti. Nu mai educati sau mai civilizati, dar sunt mai fericiti.
    Daca privesti piramida nevoilor a lui Maslow, vei vedea ca nevoile materiale sunt inca destul de jos.

  18. Chello
    October 6, 2010 at 15:17

    e clar ca banul invarte totul … si fara bani nu ai nimic , nici sanatate , nici fericire … referitor la asta botezatu nu e fericit pe plan sentimental dar totusi are bani , fapt ce se datoreaza iq-ul slabut si gamei din care el isi alege femela … cred

  19. Vova
    October 6, 2010 at 16:39

    E clar ca Banii=Fericire. SIncer, daca nu ai bani nu poti sa faci niciunul din lucrurile care iti aduc fericirea….sau cel putina sa vad eu lucrurile!

  20. motanes
    October 6, 2010 at 16:48

    Văd aici o adevărată dezbatere a zicalei “banii nu aduc fericire”. Unii spun că se referă la ceva, alţii cred altceva. Asta mă duce cu gândul la chestia aia: “Muia e bună?” care are drept răspuns: “Depinde de care parte a pvlii te afli”.

    Fiecare comentează din perspectiva lui. Dacă am bani voi spune că zicala este un îndemn la a da un sens vieţii şi din punct de vedere spiritual, nu numai material. Dacă n-am bani voi fi îndreptăţit să zic ca Andrei. Deci, MAKA, ai dreptate!

    Oricum, să te pună draq să te îmbolnăveşti şi să ajungi într-un spital, vei vedea că atunci când ai bani parcă şi Dumnezeu te iubeşte mai mult. E rău să ai bani şi să uiţi că eşti om, asta e ideea. În rest, totul se transformă în filozofie de cafenea.

  21. October 6, 2010 at 16:54

    “să te pună draq să te îmbolnăveşti şi să ajungi într-un spital, vei vedea că atunci când ai bani parcă şi Dumnezeu te iubeşte mai mult” asta e cea mai adevarata

  22. Oana.
    October 6, 2010 at 17:50

    E uimitor cata lumea confuna satisfacerea nevoilor primare cu fericirea.

  23. Oana.
    October 6, 2010 at 17:51

    lume*, confunda*

  24. dragos bunea
    October 6, 2010 at 18:59

    @Andrei - e prea dura si prea adevarata - azi am fost la spital sa iau concediu medical lui taica-miu iar doctorita mi-a spus: “data viitoare sa vii mai “cocosat” caci asa cu “spatele drept” nu mai vezi nimic ca eu nu fac munca voluntara”. Din spital n-ai cum sa iesi viu si nevatamat fara bani.

  25. Alex Urs
    October 6, 2010 at 19:55

    @crinutza Dintre toate comentariile, al tau mi-a atras atentia, pentru ca nu sunt de acord cu afirmatia ta. Uite de ce:
    luam o tara est europeana, in loc de una africana, sa zicem Romania. Iar drept tara dezvoltata luam, sa zicem Germania. Imi poti garanta ca gasesti pe strada un roman mai fericit decat un neamt? Poate doar daca e beat.

    In schimb, daca la afirmatia ta adaugi un cuvant, totul se schimba in bine. Uite:

    “Exista totusi niste studii care arata ca oamenii BOGATI din tarile mai sarace (ex. tarile africane) sunt totusi mai fericiti decat cei din tarile dezvoltate.”

    Parerea mea.

  26. Alex
    October 6, 2010 at 20:03

    pe langa asta…sanatatea(medicamente,controale,alimente de calitate) si dragostea se intretin tot cu bani 😀 :))

  27. October 6, 2010 at 20:05

    @Alex: asta cu sanatatea nu neaparat. stiu eu, poate stii si tu, batrani de la tara care sunt chiar sanatosi desi nu au avut de-a face cu paracetamol sau saridon

  28. nicoleta
    October 6, 2010 at 20:14

    nu stiu daca Dumnezeu ne iubeste mai mult dar stiu ca doctourl te ingrijeste cu mai mare atentie, femieia de servici face curatenie in baie si asistenta e mai finutza atunci cand iti baga branula in vena…..si cand ai iesit din spital esti fericit

  29. motanes
    October 6, 2010 at 20:44

    @ Oana., on - Ia stai tu flămândă, bolnavă şi fără adăpost, şi fii fericită.
    Da, fericirea nu e totuna cu satisfacerea nevoilor primare dar mi-e teamă că fără astea nici fericirea n-o mai poţi simţi.

  30. Oana
    October 6, 2010 at 21:18

    @motanes, intr-un comentariu mai sus am spus exact aceeasi chestie. Da, e imposibil sa fii fericit daca mori de foame sau daca locuiesti sub un pod. Deci, ca sa iti satisfaci nevoile astea, ai nevoie de bani. Dar astea nu sunt sinonime cu fericirea. Bine, acum depinde si ce intelege fiecare prin fericire. Pe mine una nu ma face fericita faptul ca imi permit sa imi iau o bluza de firma, asa cum nu ma face nefericita faptul ca nu imi permit avioane. Da, chestiile de genul iti ofera satisfactii, dar, in viziunea mea, fericirea e altceva. Deci, cum spuneam, odata ce ti-ai satisfacut diversele nevoi (si pentru asta, DA, e nevoie de bani), esti apt pentru a intreprinde activitati care sa te duca spre fericire. Si care, in general, nu au nevoie de bani. Repet, vorbesc de fericire, nu mofturi de genul “vreau masina cea mai tare. Asta spuneam… banii sunt necesari in primul rand pentru supravietuire (ca daca esti mort e cam greu sa fii fericit). Dar de la asta pana la bani=fericire sau, cum e scris in articol, banii cumpara fericirea, e mare diferenta. Si, cand spuneam “unii”, nu ma refeream si la tine. Cu tine sunt de acord, doar ca ce ai spus tu duce un pic in alta directie, inspre o alta conversatie. Si deja am scris mult 🙂 Eu ma refeream la cei care au lasat comentarii de genul “daca nu ai bani nu poti face niciunul din lucrurile care iti aduc fericire” sau “sanatatea se intretine tot cu bani”. Primul e clar absurd, al doilea are dreptate, dar un om sanatos nu e neaparat un om fericit. Adica, bineinteles ca te bucuri ca nu esti bolnav, dar vreau sa vad un om care se multumeste cu atat, nu are nevoie de nimic altceva ca sa fie fericit.
    P.S. “on” nu face parte din numele meu, e de la “on Oct. 6” 😀

  31. motanes
    October 6, 2010 at 21:28

    @Oana, argument ok. Nu văzusem decât ultimul tău comentariu, dar e clar acum. Iar faza cu “on” a fost tare. :)) Din cauză de viteză la copy+ paste 😉

  32. Zina
    October 7, 2010 at 07:49

    Aici se vorbeste despre ceva ce nu exista. Confundati fericirea cu multumirea, ori asta, intradevar, e data de cantitatea de bani consumata pentru satisfacerea nevoilor materiale:hrana,adapost,sex, sanatate etc. si a unora spirituale de joasa calitate, cum ar fi satisfactia de a fi mai avut decat altii. Asta-i tot.

  33. tizul
    October 7, 2010 at 10:26

    Bai, fericirea e ceva ce nu simti evridei, nu e senzatia de matz plin, coaie golite, cur pe moale, cald in casa… Astea sunt necesitati si, credeti-ma, cresc odata cu veniturile. Sarac si bogat sunt notiuni relative, si findca sunt relative, scara lor devine dupe cei fata de care relationezi. Bilgheitz ori cel de la locuinte sociale (am fost sa duc ceva lucruri la Odai, langa adapostul de caini, acolo sunt cazati cei scosi din case de retrocedari, banci, etc Sa vedeti cum se sta intr-o hala de 50/20, cu n-shpe paturi suprapuse, te schimbi la gramada, mananci la gramada, te futi…).
    Pentru mine fericire este cand vad ceva impresionant- un loc, o pictura, etc, ascult muzica, ma bucur de succesurile copiilor, ma joc cu cainii mei, ori, tot cu ei, castig un concurs p-afara, cand calatoresc, cand pot sa fiu Mnezio pentru altu’… Care-i chimismu’ fericirii nu stiu. Cat e orgoliu satisfacut, cat e simtu’ esteticului, cat e moralitatea gadilata, habar n-am. Si cred ca depinde de la om la persoana. Dar sa fii fericit fiindca AI e eventual pentru cei ce-o duc rau in mod normal, pentru care ziua de maine e grija painii de maine. Pentru cei ce se intreaba: Maine din ce imi iau o paine?
    Muma a prins foamea din anii ’50. Are tot felul de fericiri, dar una e speciala: sa adune, sa aibe in camara… Foamea de atunci a marcat-o pe viata. Femeie cu scoala, dar va ramane tot timpul la baza piramidei lui Maslow!

  34. alin maramu"
    October 7, 2010 at 10:52

    asta e vorba inventata de noi romanii saraci. bineinteles ca e o prostie. fara bani nu se poate. sunt o parte din viata, mi se pare normal ca banii sa aduca fericirea. e vorba aici de faptul ca intretin viata, etc. nu trebuie sa ne gandim la ei ca la ceva material, ci ca la ao valoare sufleteasca.

  35. friv
    October 7, 2010 at 11:15

    Cine a spus ca banii nu aduc fericirea inseamna ca nu a stiut de unde sa faca cumparaturi.

  36. crinutza
    October 7, 2010 at 16:52

    @Alex Urs : Romania poate nu e cel mai bun termen de comparatie, dar ar fi interesant un asemenea sondaj.

  37. SilviuTz
    October 7, 2010 at 23:04

    Banii nu aduc fericirea. Ei doar o intretin 🙂

  38. Noni
    October 8, 2010 at 18:23

    Fericirea este datorata si felului cum privesti viata, bogatia, dupa cum frumusetea este in ochii privitorului si fericirea sta in inima traitorului. Cunosc oameni cu foarte multi bani, oameni care au atat de multi bani incat nu au ce face cu ei, si totusi nu sunt fericiti, cunosc familii modeste din puncte de vedere material dar care sunt fericite. Totul depinde de cum privesti.

  39. Tudor
    October 8, 2010 at 23:16

    Fara sacrificii nu poti obtine bani, dar vai de cel care isi sacrifica propria fericire pentru bani. Fericirea si banii treuiesc agonisiti simultan. Daca incepi sa cauti fericirea abia dupa ce ai ajuns la nr dorit de cifre la valoarea contului, vei avea parte doar de molii.

  40. Mama si iubita
    October 10, 2010 at 22:44

    Sa vedem, nu ai bani inseamna ca nu ai fost in stare sa-i faci. Motivele sunt multiple, nestiinta, ghinion, lene, prostie.

  41. tizul
    November 3, 2010 at 08:12

    Ce nu aduc banii- Andrei Plesu

  42. Mihaela Dămăceanu
    February 12, 2014 at 06:16

    Eu cred că este o perspectivă care se modifică în timp. Poţi învăţa să fii fericit şi fără bani.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *